‘Ik wilde iets terugdoen voor CliniClowns’
Een jaarlijkse benefietavond met een rits Nederlandstalige artiesten is al tien jaar traditie in het Gelderse Heerde. Organisator Danielle van Essen koos dit jaar voor CliniClowns. In polonaise door de zaal én 3050 euro: “Onze hoogste opbrengst ooit.”
“Mijn zusje was twaalf jaar oud toen er een bottumor bij haar werd ontdekt. Ze belandde in een intensieve medische behandeling van chemotherapie, bestraling en operaties, waarvoor ze een jaar lang bijna elke week in het ziekenhuis lag. Eigenlijk in twee ziekenhuizen. De ene week lag ze in Leiden, mocht ze op vrijdagochtend naar huis en dan werd ze vrijdagavond alweer naar Isala in Zwolle gebracht. De vrijdag daarop was ze weer even thuis en dan ging ze weer door naar Leiden.
Verdriet doorbreken
Ze vond het vervelend dat ze steeds van afdeling moest wisselen en had nergens meer zin in. Begrijpelijk, op die leeftijd hoor je lekker op school te zijn met je vrienden. Ze lag enorm te balen. De CliniClowns wisten die boosheid en dat verdriet altijd te doorbreken. Ik was natuurlijk vaak bij haar en merkte hoe goed die momenten haar deden. De clowns speelden zo leuk in op haar buien, ze ontdooide, fleurde op. Mijn zusje overleefde het gelukkig, ze is nu 29 jaar oud en gezond. Van de acht kinderen met wie ze toen in een behandeltraject zat, hebben er maar drie het overleefd.
Belangeloos
Ik organiseer met een groep vrienden al tien jaar feesten, via onze Stichting Hollands Benefiet. Altijd voor een ander goed doel. Dit jaar besloten we om het voor CliniClowns te doen, omdat zij zo veel voor mijn zusje hebben betekend. Iedereen werkt belangeloos mee. Lokale bedrijven sponsoren producten voor de verloting, de zaal van Restaurant de Spikke krijgen we gratis, inclusief vier man personeel. Zelfs de artiesten treden kosteloos op.
Deze editie was de meest succesvolle ooit, met een recordopbrengst van 3050 euro. Het was supergezellig. We hadden een mooie line-up: Het IJssel duo, John Enter, Mannes, Hennie van der Vis en nog zes lokale beroemdheden. Er waren tussen de 250 en 300 man binnen. Lekker feesten en zingen, in de polonaise door de zaal. De jongste bezoeker was vijf, de oudste 85. We moesten de zaal zelfs een half uur eerder opendoen omdat er al mensen voor de deur stonden.
200% inzet
Samen met de vaste geluidsman ben ik de grote trekker van het evenement. Ik neem er altijd een week vrij voor van mijn werk in de supermarkt. Ik maak maandenlang reclame. Flyeren, interviews aan plaatselijke kranten, je hoeft in de regio geen radio aan te zetten, of je hoort me erover vertellen. Je wilt niet weten hoe vaak ik CliniClowns in de maanden voor het feest heb genoemd op Facebook, Instagram en TikTok.
Ik ben ook echt even in CliniClowns gedoken. Dat vind ik belangrijk omdat ik er veel vragen over krijg. ‘Wat doen die CliniClowns eigenlijk?’ Nu wist ik bijvoorbeeld dat ze niet alleen voor kinderen spelen, maar ook voor mensen met dementie. Ja, als ik ergens voor ga dan geef ik 200 procent.”