Lol en verbinding op bedrijfstraining De kunst van contact

Hilarische chaos, leerzame momentjes, verbinding en veel lol. Het team Innovatie van Prorail ging er vol voor tijdens de training De kunst van contact bij CliniClowns. Programmamanager innovatie Thijs Cloosterman vertelt: ‘Iedereen stond áán.’ 

Hoe kwamen jullie bij CliniClowns terecht? 

“Het was een kwestie van toeval eigenlijk. Ons team Innovatie had een strategie dag in het Railcenter in Amersfoort, een passende plek, in vroeger tijden werden er treinen gerepareerd. Zo’n dag is behoorlijk intensief dus we wilden graag een luchtige afsluiting, om er echt even uit te stappen. CliniClowns zit ook op dat terrein, hoe mooi zou het zijn als we daar met een team langs kunnen gaan, dacht ik. Ik legde contact en hoorde over de training De kunst van contact, een interactieve workshop over communicatie en het maken van contact. Dat sprak meteen aan. In gezamenlijk overleg rolde er voor ons een training op maat uit.” 

Was iedereen meteen enthousiast? 

“Sommige collega’s vreesden dat ze een rode neus op moesten of clownsgrappen zouden moeten maken. Maar onze docent Joscha de Boever maakte meteen duidelijk dat we geen rode neus zouden zien. Ik had met haar vooraf een goed gesprek over het feit dat een CliniClown altijd met veranderende omstandigheden te maken heeft, de clown gaat een ziekenhuiskamer in en weet nooit wat hem te wachten staat, het is improviseren, je publiek goed lezen en dan contact maken, vertelde ze. Hetzelfde hebben wij eigenlijk op de afdeling innovatie. Wij weten ook nooit hoe dingen vallen als we ergens komen. Er ontstond zo meteen een soort verbinding.” 

Hoe was het contact met jullie docent? 

“Joscha is een bijzondere vrouw, een prettig mens en zeer ervaren theaterdocent, dat merk je meteen aan alles. Voor ons was het ook leuk om even een heel anders soort persoon te ontmoeten. Wij zijn altijd met techniek bezig, Joscha denkt op een heel andere manier, dat alleen al was verfrissend en fijn. Ik vond het ook knap dat ze zo’n grote groep, we waren met meer dan twintig mensen, zo goed wist te begeleiden.” 

Hoe heb je de training ervaren? 

“Het was iets nieuws, je hebt geen idee wat er komt. Eenmaal in de theaterzaal begon het gelijk met oefeningen om contact te maken. Belangrijk, want als je geen contact kunt maken met collega's of relaties dan lukt iets nooit ook al heb je nog zo'n goed idee. Dat vergeten we nogal eens als organisatie waar de techniek overheerst. Dus dat was goed te beseffen. En los van dat het leerzaam was hadden we ook veel plezier, net wat we nodig hadden die dag. Het was lichtvoetig en het leuke was dat echt iedereen áán stond, niemand keek tussendoor op zijn telefoon. Achteraf hoorde ik ook terug dat iedereen erg blij was met het afsluiten op die manier. We werden ondergedompeld, de tijd vloog voorbij.”  

Wat deden jullie precies? 

“Er was in ieder geval een oefening met een bal. Joscha legde uit dat als een clown een kamer binnenkomt met een bal, ze die nooit meteen naar een kind gooit. Ze zorgt eerst dat ze rustig contact maakt. Ik moest meteen aan onze afdeling denken, als we nieuwe ideeën hebben komen we vaak ook ergens enthousiast binnen en smijten die bal op tafel: ik heb een goed idee, gaaf he? Dat was een leermoment, dat moeten we misschien anders gaan doen.  

Toen de oefening. We stonden eerst in een kring, later liepen we door elkaar heen en moesten we de bal gooien naar degene die naast je had gestaan. Maar wie was dat ook alweer? Zo moest je bij elke oefening steeds erg opletten, je word je bewuster dat je soms te weinig aandacht schenkt aan wat er om je heen gebeurt. 

Ook was er een ronduit hilarische oefening waarbij we moesten samenwerken. Er was een lege stoel, we moesten zien te voorkomen dat Joscha op die stoel ging zitten. Als zij eraan kwam, moest er snel iemand op die stoel gaan zitten. Er was dan wel een ‘verkeersleider’, maar het ging keer op keer faliekant mis. We hebben wel vreselijk gelachen. Dit spel maakte ons duidelijk dat strategie toepassen veel meer nodig heeft dan plannetjes in je hoofd maken. Echt samenwerken is en blijft mensenwerk waarbij sociale interactie, afstemming en verbinding cruciaal is voor het slagen ervan.”

Heeft de training nog iets wezenlijks opgeleverd voor jullie team? 

“Onze directeur vond het vooral belangrijk dat iedereen die dag met een positief gevoel kon afsluiten en dat is zeker gelukt. Ik zie niet iedereen massaal anders werken nu, maar je krijgt wel dingen mee die in het geheugen blijven hangen. En het is gewoon hartstikke goed om te lachen met je collega’s, fijn voor de teambinding. Dit is een aanrader voor elk bedrijf, wat mij betreft!”

Geef zieke kinderen en mensen met een beperking of dementie de lach die doet leven.