‘De kinderen durven opeens uit hun schulp te kruipen’
Puur plezier, maar ook speels leren. Eline Vet, pedagogisch medewerkster op kinderdagcentrum CityKids, vindt dat de CliniClowns echt iets brengen. “Als ik voor een bezoek hun foto ophang zijn de kinderen al enthousiast.”
“Voordat ik hier kwam werken, drie jaar geleden, had ik de CliniClowns nog nooit zien spelen, ik kende ze van tv en van verhalen. Maar vanaf het eerste moment dat ze hier kwamen, ben ik helemaal fan. De clowns zijn al in hun rol voordat ze op de groep komen, ze lopen door de gangen, soms met een muziekje. Dat is voor de kinderen heel prettig, ze zien ze al door het raam en kunnen wennen aan het idee dat ze er zijn. Het is maar een kleinigheid, maar het toont wel aan hoezeer ze aansluiten op de belevingswereld van deze kinderen.
CityKids is een kinderdagcentrum. In mijn groep komen kinderen van drie tot zes met ontwikkelingsachterstanden. Die achterstand zit ‘m vaak in taal, spel en op sociaal-emotioneel vlak. Soms is er ook een achterstand in motoriek. Ik sta op een school voorbereidende groep, dus we bereiden de kinderen hier voor op het speciaal onderwijs. We hebben ook structuurgroepen voor bijvoorbeeld kinderen met autisme.
Elk bezoek is anders
De clowns komen hier elk jaar een aantal weken achter elkaar. Elk bezoek is anders. Ze stemmen per groep hun spel af, kijken goed hoe de kinderen reageren en passen zich hierop aan. Steeds staat een ander onderwerp centraal. Maar als ze merken dat de kinderen niet zoveel interesse hebben, schakelen ze naadloos over. Zo was er een kind dat clownsneuzen veel interessanter vond dan wat ze op dat moment eigenlijk deden. Het spel ging meteen over op neuzen, het werd zo leuk.
Nieuwsgierigheid
Je ziet puur plezier bij de kinderen als de clowns hier zijn. Wij als pedagogen vragen natuurlijk best veel van de kinderen, ze moeten veel. Bij de clowns zijn ze weer helemaal kind, niets hoeft, alles ligt open, alles is vrij. Zelfs kinderen waarvan ik vooraf denk: gaat hij of zij dat wel leuk vinden, openen zich en willen er echt bij zijn. Ze trekken soms zelfs de aandacht van de clown naar zich toe, terwijl ze normaal best in hun schulp kruipen. Een van de jongens praat bijvoorbeeld nooit veel en is wat terughoudend in het contact met anderen. Maar de clowns triggerden zijn nieuwsgierigheid. Hij stapte zelfs op hén af.
Laagdrempelig contact
De clowns leggen laagdrempelig contact en gaan mee in hun wereld, dat maakt eigenlijk alle kinderen snel heel blij. Als pedagoog vind ik het ook leuk om te zien hoe ze kinderen soms op een hele andere manier benaderen, omdenken. Dat inspireert. Gebruik jij de pannetjes in de keuken om te bouwen? Wat leuk, dan bouwen we toch gewoon een pannenhuis?
Het spel is er voor ontspanning en plezier, maar er zijn ook leerzame momenten. Kinderen kunnen er ook iets van meepikken. Bijvoorbeeld als ze moeten benoemen wat er allemaal in de clownskoffer zit. Het prikkelen van de fantasie is ook belangrijk voor deze kinderen, samenspel is voor sommigen lastig. Die lachende gezichten, dat is gewoon geweldig. De clowns hebben echt een meerwaarde hier. Ik word er zelf ook heel blij van.”