11 tips om sponsors te zoeken voor het goede doel

Als je in actie komt voor het goede doel, wil je natuurlijk zoveel mogelijk sponsorgeld ophalen. Wij geven je tips & tricks om sponsors te werven, zodat jouw actie voor CliniClowns een succes wordt!

Het organiseren van een evenement of actie biedt een uitstekende gelegenheid om sponsors te zoeken. Of je nu een sportwedstrijd, een benefietconcert of een ludieke actie organiseert, er zijn veel manieren om bedrijven en individuen te betrekken bij jouw goede doel. Begin met een lijst van potentiële sponsors en benader bedrijven die vaak sponsoren, zoals lokale bedrijven, nationale ketens en online bedrijven. Gebruik je netwerk om connecties te leggen en zoek sponsors die affiniteit hebben met jouw doel. Bedrijven sponsoren vaak evenementen vanwege de positieve publiciteit en de kans om bij te dragen aan een goed doel. Zorg voor een overtuigende presentatie die uitlegt waarom sponsoring belangrijk is en wat het hen oplevert. Persoonlijk contact werkt hierbij het beste. Hier zijn enkele praktische tips om je op weg te helpen.

Zoeken naar sponsors: hoe doe je dat? Tips voor sponsoring

1. Zie het als een extra uitdaging

Neem het sponsorwerven net zo serieus als bijvoorbeeld de voorbereidingen voor de Vierdaagse. Stel jezelf van te voren een doel en wees enthousiast in het behalen van dit doel. Dit zul je uitstralen tegenover je sponsors. Wanneer je het gestelde doel hebt gehaald, dan kun je jezelf een nieuw doel stellen. Op deze manier blijf je jezelf uitdagen en kun je het optimale resultaat uit jezelf halen! Het beste resultaat krijg je als je van tevoren een plan maakt en uitschrijft wat je strategie wordt.

2. Sponsors zoeken

Het kan spannend zijn om sponsors te zoeken en om mensen en bedrijven om geld te vragen. Je vraagt het geld niet voor jezelf, maar voor een goed doel. Leg uit waar iemand aan bijdraagt, bijvoorbeeld onbezorgde momenten voor zieke kinderen en mensen met een beperking of dementie. Vaak helpt het om een concreet bedrag voor te leggen. Persoonlijk contact is bij sponsors zoeken het belangrijkste. Zo kun je je doel het beste uitleggen en mensen overtuigen om te sponsoren.

3. Gebruik je online netwerk

Maak gebruik van je online netwerk op platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Op deze manier bereik je veel mensen, ook degenen die je niet vaak spreekt. Hierdoor weet je online vriendenkring van jouw actie. Bedrijven hebben vaak ook social media, dus kijk of er bedrijven in je netwerk zijn die je kunt benaderen. Dit is een efficiënte manier van sponsors zoeken. Bonustip: schrijf een persoonlijke motivatie, dat werkt altijd!

4. Laat je succes zien

Mensen zijn gevoelig voor succes. Wanneer jij laat zien dat je al veel sponsoren hebt en het goed gaat met je gesponsorde bedrag, zullen mensen vaak een bijdrage willen leveren. Als je bijvoorbeeld door een bedrijf met een groot bedrag wordt gesponsord, kun je dit aankaarten bij andere bedrijven en hen aanmoedigen om ook te sponsoren.

5. Statiegeld in de supermarkt

Vraag supermarkten of CliniClowns het goede doel mag zijn van statiegeldbonnen. Mocht er al een bus staan, probeer dan een afspraak te maken voor later in het jaar. Het enige werk dat je hebt, is eenmaal per maand de bus legen. Dit initiatief kan al gauw oplopen tot €300,- per maand. Donatiebox nodig? Vraag er een aan bij ons Actieteam via acties@cliniclowns.nl.

6. Vraag bedrijven mee te helpen

Als je bij een lokaal bedrijf je collectebus mag zetten, bedenk dan een extra actie zodat mensen meer geld zullen geven. Vraag bijvoorbeeld aan het bedrijf of zij als stunt op het einde je gecollecteerde bedrag willen verdubbelen. Dit spoort anderen aan om meer te doneren en het bedrijf krijgt positieve publiciteit. Wanneer bedrijven in actie komen voor het goede doel, zorgt dit natuurlijk voor een positief sentiment. Vermeld dat giften fiscaal aftrekbaar zijn als zij het bedrag overmaken als donatie aan CliniClowns.

7. Sponsoring in ruil voor...

Vraag een bedrijf om sponsoring voor bijvoorbeeld €75,- in ruil voor zichtbaarheid. Denk aan het bedrijfslogo op een shirt bij een sponsorloop of een bericht op je social media-kanalen. Dit kun je doen door een mail te sturen, maar persoonlijk vragen is nog beter. 

8. Vergeet de (lokale) pers niet

Als je een leuke actie hebt bedacht om geld in te zamelen, stuur dan informatie naar de lokale krant of omroep. Vaak hebben deze media de mogelijkheid om berichten over buurtacties te plaatsen. Hierdoor kun je snel bekendheid krijgen voor je actie bij buurtgenoten. Een voorbeeldpersbericht kun je opvragen via acties@cliniclowns.nl.

9. Bedenk creatieve acties

Organiseer zelf creatieve acties om geld op te halen. Denk aan sportwedstrijden, garagesales of loterijen. Dit zijn leuke acties waarbij mensen zien dat je je echt inzet voor CliniClowns, wat extra sponsors kan opleveren.

10. Bedank áltijd

Vergeet nooit om je sponsors te bedanken voor hun bijdrage. Dit wordt altijd gewaardeerd. Zo voelen ze zich gewaardeerd en zullen ze de volgende keer sneller geneigd zijn om je weer te steunen.

11. Houd contact met je sponsors

Houd contact met je sponsors en houd ze op de hoogte van je behaalde sponsorbedrag, bijvoorbeeld via een Facebookpagina. Vermeld leuke acties die je organiseert om geld in te zamelen. Dit creëert meer betrokkenheid en kan nieuwe ideeën opleveren om nog meer sponsorgeld op te halen.

Met deze tips wordt het eenvoudiger om sponsors te zoeken en te werven voor jouw actie of evenement. Of je nu geld inzamelt voor een sportwedstrijd, een ludieke actie organiseert, of andere creatieve ideeën hebt, het vinden van de juiste sponsors kan een groot verschil maken. Zoek je inspiratie om een actie te starten voor het goede doel? Bekijk dan onze ideeën om geld in te zamelen of voorbeeldacties van anderen. Succes met je sponsoractie!